سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کریم است و کَرَم را دوست می دارد، خوهای والا را دوست می دارد و خوهای پست را ناخوش می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

مقالات و تحقیقات دانشجویی

آشنایی با LOGO (نرم افزار)

نرم افزار LOGO! Soft Comfort نرم افزاری جهت فراهم سازی محیط برنامه نویسی جهت کار با مینی PLCهای LOGO می‌باشد. از آنجاکه برنامه نویسی از طریق صفحه کلید تعبیه شده بر روی سخت افزار کاری وقتگیر بوده و همچنین نوشتن برنامه‌های حجیم با صفحه کلید مزبور بسیار دشوار می‌نماید لذا شرکت سازنده نرم افزار مورد نظر را که محیطی مناسب جهت نوشتن و ویرایش برنامه در اختیار کاربر قرار داده و همچنین محیطی جهت تست برنامه‌های مربوط به پروژه‌های مختلف را فراهم می‌آورد، ارائه کرده است.

لذا ضروری است کاربر پس از شناخت سخت افزار سیستم، شناخت کاملی نیز از نرم افزار مورد نظر بدست آورده تا بتواند با بکارگیری آن پروژه‌های مورد نظر را پیاده سازی نماید.




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 87/12/16::: ساعت 2:0 عصر

آشنایی با LOGO (سخت افزار)

مینی PLC ، LOGO یک ماژول همه منظوره دیجیتال از تولیدات شرکت زیمنس آلمان می‌باشد. همانند هر سیستم دیجیتال مبتنی بر پردازنده این کنترل کننده نیز از واحدهای کوچکتری که در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر می‌باشند تشکیل شده است. مهمترین واحدهای تشکیل دهنده یک مینی PLC، LOGO عبارتند از:

1- واحد پردازش مرکزی (CPU)

2- حافظه برنامه

3- منبع تغذیه

4- واحدهای ورودی و خروجی

5- عملگرهای منطقی پایه جهت انجام عملیات منطقی بر روی داده‌های ورودی

6- زمان سنج‌ها، شمارنده‌ها و ...

7- بیت‌های حافظه

8- واحد نمایش و صفحه کلید

9- رابط سخت افزاری جهت برقراری ارتباط با کامپیوتر

10- کارت‌های حافظه




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 87/12/16::: ساعت 2:0 عصر

PLCهای بزرگ با کاربرد گسترده:            

این نوع PLCها برای کنترل سایت کارخانجات بزرگ، از جمله کارخانجات سیمان، پتروشیمی و ... استفاده می‌گردند. معمولاً در این نوع صنایع، PLCها یا پورت‌های ورودی، خروجی در قسمت‌های مختلف سایت کارخانه وجود داشته و کنترلی محلی بر قسمت‌های تحت پوشش خود انجام می‌دهند.

سپس اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روشهای مختلف انتقال DATA به اتاق کنترل مرکزی منتقل شده که در آن محل با استفاده از روش‌های مختلف مونیتورینگ صنعتی، اطلاعات را به شکل گرافیکی تبدیل کرده و بر روی صفحه مونیتور نمایش می‌دهند. در این حال اپراتور تنها با دانستن روش کار با کامپیوتر و بدون نیاز به اطلاعات تخصصی می‌تواند سیستم را کنترل نماید.

از جمله این PLC ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

1- خانواده PLCهای S5 و S7 زیمنس آلمان

2- خانواده PLCهای OMRON ژاپن

3- خانواده PLC تله مکانیک فرانسه

4- خانواده PLC میتسوبیشی ژاپن

5- خانواده PLC، LG کره

6- خانواده PLC آلن برادلی آمریکا

7- ...




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 87/12/16::: ساعت 2:0 عصر

PLCها با کاربرد محلی:

این نوع PLCها برای کنترل سیستم‌هایی با حجم کوچک با تعداد ورودی و خروجی‌های محدود استفاده می‌گردند. به علت قابلیت محدودتر، این نوع PLCها برای کنترل همزمان تعداد کمتری از پروسه‌ها و یا کنترل دستگاههای مجزای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب شرکت‌های سازنده، این نوع PLCها را به همراه سایر PLCها به بازار ارائه نموده‌اند ولی برخی از شرکت‌های سازنده آنرا با نام میکرو PLC به بازار ارائه می‌نمایند. از جمله این نوع PLCها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

1- مینی PLC ساخت کارخانه زیمنس آلمان با نام LOGO

2- مینی PLC ساخت کارخانه تله مکانیک فرانسه با نام Zelio

3- PLC مولر آلمان

4- PLC، LG کره

5- ...




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 87/12/16::: ساعت 2:0 عصر

کنترل صنعتی و پیشرفت PLC

مبداء پیدایش اتوماسیون صنعتی با ماشینها و فرآیندهای کنترل آن به دهه 1920، با ظهور کنترل کننده‌های بادی (Pneumatic Controllers) اولیه بر می‌گردد. این وسایل که از هوای فشرده استفاده می‌کردند، ابزاری قابل انعطاف، اقتصادی و بی‌خطر بودند. آنها هیچ خطر جرقه زنی در فشارهای زیاد ایجاد نمی‌کردند و می‌توانستند حتی در محیط‌های مرطوب بدون ایجاد خطر شوک الکتریکی کار کنند. اتصال یک وسیله به وسیله دیگر به آسانی و توسط لوله کشی و با شیلنگ قابل انعطاف صورت می‌گرفت. عمل کنترل با دستکاری ساده شیرها که توسط رله‌ها و سوئیچها کنترل می‌شدند، انجام می‌شد. این سیستم بادی، انعطاف‌پذیری زیادی برای کنترل حرکت و سرعت بوجود آورد. به سبب تعداد کم قسمت‌های متحرک، قابلیت اعتماد و هزینه پایین نگهداری در این سیستم‌ها بدیهی است. حتی امروزه کنترل‌کننده‌های بادی به طور گسترده در ارتباط با PLCها و رایانه‌های صنعتی، در انواع کاربردهای کنترل ماشین ابزار و فرآیندها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گرچه کنترل کننده‌های بادی مزایای خاص خود را داشتند، و هنوز هم دارند (مخصوصاً با ظهور کنترل کننده‌های بادی منطق دیجیتال به عنوان یک ابزار واقعی کنترل) جایگزینی آنها با کنترل‌کننده‌های نیمه هادی گسسته در دهه 60 شروع شد. این کنترل‌کننده‌های جدید که در ابتدا از مدارات ترانزیستوری تشکیل شده بودند و بعدها از مدارات مجتمع مجزا با مقیاس پایین و متوسط ساخته شدند، کنترل کننده‌هایی کوچک، با قابلیت اعتماد بالا و با توان مصرفی پایین هستند.

در اوایل دهه 1970 با ورود ریزپردازنده‌ها، جهش بزرگی در زمینه اتوماسیون و کنترل صنعتی به وقوع پیوست. اکنون مدلسازی و شبیه‌سازی با برنامه‌نویسی یا نرم افزارهای مخصوص انجام می‌شود، در حالی که قبلاً این کار توسط سیم‌کشی‌های پیچیده گیتهای گسسته، دیکدرها و انکدرها، شمارنده‌ها، تایمرها و زمان‌سنج‌ها، فلیپ فلاپ‌ها و مدارات دیجیتال مشابه انجام می‌گرفت.

با وجود اینکه کنترل کننده‌های ریزپردازنده‌ای که اغلب میکروکنترلر نامیده می‌شوند، جای خود را در میان کنترل ماشین آلات و فرآیندهای صنعتی پیدا کرده است، و لیکن با وجود PLC که اتوماسیون صنعتی را در قبضه خود در آورده است، میکروکنترلرها در حد یک ابزار کنترل کننده باقی مانده‌اند. امروزه PLC با اختصاص ورودی/ خروجی (آنالوگ و دیجیتال)، سخت افزار مقاوم، پردازش پوینده (Scanner) و روش‌های مختلف برنامه‌نویسی، یک روش بهینه در کنترل صنعتی بوجود آورده است.




محمد مهدی رحمان ::: جمعه 87/12/16::: ساعت 2:0 عصر

   1   2   3      >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 9


کل بازدید :493914
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
محمد مهدی رحمان
مقالات و تحقیقات دانشجویی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
مقالات و تحقیقات دانشجویی[5] . آشنایی با آیفون تصویری[2] . آشنایی با آیفون تصویری تاسیسات الکتریکی . آشنایی با بانک های خازنی انتقال و توزیع . آشنایی با برق اضطراری اماکن تاسیسات الکتریکی . آشنایی با دربهای اتوماتیک دربهای اتوماتیک . آشنایی با سیستمهای اعلام حریق اعلام حریق . آشنایی با سیستمهای اعلام سرقت سیستمهای اعلام سرقت . آشنایی با مدارهای فرمان مدارهای فرمان . اصول طراحی سیستم کنترلی با استفاده از سیستم کنترلی PLC . افت تحصیلی . افزودنِِی های روغن . ایمنی کلید فناوری کلیدخانه . اینفرارد . اینفرارد InfraRed میدان و امواج و الکترومغناطیس . باطری با قطر کمتر از نیم میلیمتر . برق اضطراری سیستمهای ایمنی وحفاظتی . برق صنعتی - نیروگاه گازی . برق صنعتی -فیوز- دسته کات اوت . برنامه‌نویسی PLC روش و زبان برنامه‌نویسی PLC برنامه‌نویسی به ر . پروژه - PLC LOGO - کارآموزی . تعاریف اولیه کنترل - مبانی کنترل . تلویزیون پلاسمایی و LCD . جنس مصرفی برای کلاچ ها و ترمزها . دودکش خورشیدی - تولید برق از انرژی خورشیدی . روانکار سیم بکسل . روانکارهای جامد . روانکاری . روانکاری آسانسور . روغن ها . ساخت کتاب الکترونیکی جدید . سنسورها در ربات . فرآیند تولید فرش فرش تولید . فرستنده و گیرنده رادیویی - فرستنده FM . قدرت جذر و مد . کنترل صنعتی و پیشرفت PLC کنترل صنعتی PLC . کنترل‌کننده منطقی برنامه‌پذیر PLC . کنتور - اساس کار کنتور چیست ؟ . گریس . مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب . معرفی پارامترهای موثر در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ . معرفی چند دستگاه برای کنترل سرعت موتورهای AC . مقدمه‌ای بر مبانی دیجیتال مبانی دیجیتال اعداد دودویی . موتور های خطی . نحوه کار PLC PLC . یاتاقانهای ضد اصطحکاک . یاتاقانهای غلتشی . کلاچ ها . کلید های قدرت - الکترونیک صنعتی . کوپلینگ ها . PLC-کنترل کننده منطقی برنامه پذیر . PLCها با کاربرد محلی PLC . PLCهای بزرگ با کاربرد گسترده PLC کنترل . آشنایی با Gprs شبکه و سیستمهای مخابراتی . آشنایی با LOGO (سخت افزار) مینی PLC LOGO LOGO PLC . آشنایی با LOGO (نرم افزار) LOGO .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<